Pannkakor – fler tips från Lisa

Tillbaka till hållbar mat

Pannkakor är och kommer alltid att vara barnens favorit. Barnen står sig länge, de blir glada och mätta och harmonin blir stor i familjen. Har man kompisar på besök så är det ett av få sätt att få barnen att äta när de är upptagna av lek och mat INTE står på agendan…

Jag lagar dem på dinkelmjöl, fullkorn och stenmalet, siktat vetemjöl, ekologiskt,och från dinkel allt för att barnen ska få en stadga i magen och inte bli hungriga igen efter en timme. Har experimenterat med blandningen, har du för mycket fullkorn rasar pannkakorna ihop och har du för lite ger de inte någon bra energi (och kom ihåg att det viktiga B-vitaminet inte är kvar i processat mjöl, det måste vara fullkorn och ekologiskt). Jag har nu kommit fram till den optimala blandningen, hälften var. Fullkornsmjölet kan också bytas ut mot råg eller havre (ex skrädmjöl från Värmland).

Jag lagar på mammas recept med mycket ägg, så blir det lite mer mat och mindre mjöl, också bra för humöret och näringsvärdet. Det är också lätt att komma ihåg 2-2-4 eller 3-3-6 osv.

Och så var det tillagningen. Receptet på pannkakor är väl från början skapat för vedspis  och det går inte att förklara, du får dem bara på rätt sätt och de blir supergoda, den typen av värme går inte att åstadkomma med en vanlig elspis. Men prova dig fram var din optimala värme ligger på just din spis.

Pannkakorna går också att smaksätta med allt möjligt gott:

  • blåbär
  • riven morot
  • spenat
  • hallon och jordgubbar
  • mosad banan
  • gräslök och ost (med rom och gräddfil)

Tillbaks till receptet

Sylt