Hamburgare – fler tips från Lisa

Tillbaka till hållbar mat

Egna hamburgare är ju något av det godaste du kan göra – en av de där rätterna som blir bättre hemmalagat och gör du själv undviker du en mängd olika kemikalier. Hamburgare är nödvändigtvis inte en kötträtt – du gör goda burgare på lax, fisk, skaldjur, kyckling, grönsaker och rotfrukter också! På sommaren är burgaren godast på grillen, men missa inte att du kan använda grillpanna på spisen, året om.

Valet av färs är viktigt, ofta är det väldigt mycket tillsatser och konstiga bindämnen i färdiga burgare. I färdiga köpta burgare bearbetas färsen för mycket och då smakar inte färsen lika gott.

Det bästa när du gör hemma är att du kan välja fint kött, inte bearbeta det för mycket och steka/grilla det utan någon som helst tillsats annat än peppar och salt! Väljer du dessutom en färs från naturbetesdjur och ekologiska djur så minimerar du de kemikalier som använts vid produktionen. När du gör burgare är en färs med hög fetthalt det godaste (exempelvis högrevsfärs).

Sen kommer vi till tillbehören, här finns många fällor. De färdiga såserna är ofta baserade på majonäs med både raffinerad olja, bindemedel av olika slag och olika smakförstärkare eller andra konstigheter. Du kan göra en egen majonäs – en lördag med mycket tid i köket – det är det godaste. Krydda den med chilisås och sherry. MEN en stressad vardag är det också gott att använda Crème Fraiche som bas för såsen. Beroende på vad du har för burgare kan du också variera dressingen med olika goda smaker, allt från ädelost, getost till vitlök och kryddörter.

Sallad, tomater och lök är gott till, och du kan ju använda den goda fina dessertosten från ditt lokala gårdsmejeri att lägga på istället för den underliga amerikanska paketosten som innehåller så många olika ämnen att du knappt kan läsa. Eller varför inte en skiva färsk mozzarella? För att festa till det ytterligare – lägg på färsk chili och en skiva bacon eller rökt skinka.

Angående bröd. Köp goda nybakta frallor – eller om du har mycket tid, baka dina egna. Brödet är bättre och bättre i affärerna, många innehåller inte så många kemikalier. Det stora problemet med bröd är ju att det inte håller sig så länge utan konserveringsmedel och dessutom finns en del risker med mjöl i större mängder som man håller borta med olika kemikalier. Därför är det ju bra att vi lär oss att vissa livsmedel faktiskt inte går att köpa månadsvis utan måste fyllas på för att vara naturliga. Som bröd. Det finns bra hamburgerbröd att köpa och de är utmärkta att frysa in. Men frallor från din lokale bagare går lika fint, dela och frys in.

Totalt sett är denna hemgjorda burgare en ganska nyttig historia. Du får i dig de flesta näringsämnen och blir härligt och gott mätt. Det friterade därtill brukar vara en annan kemikaliebomb då frityrolja är kemiskt behandlad för att erhålla sina egenskaper, det är också då som de icke nedbrytbara transfetterna uppstår. En kemi-fri variant är rostad potatis i ugn med en naturligare olja, havssalt och kryddörter på. Rosta hårt!

Jag kokar också min egen ketchup på handskållade tomater, ett ganska utskällt livsmedel som trots allt är ganska nyttigt. Alla lykopener – de röda antioxidanterna – finns kvar i långkokt tomat och chili. Så ät ketchup med gott samvete, den lilla sockermängd du får i dig är inte farlig. Eller köp Husmor Lisas!

Tillbaks till receptet

Hamburgare_Thumb